Рекомендації для політичних партій щодо звітування за політичну рекламу в мережі Інтернет
Згідно ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні», політичні партії зобов’язані подавати до Національного агентства з питань запобігання корупції звіт про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Однією зі статей витрат партій є витрати на рекламу.
Безумовно, звітування за політичну рекламу є надзвичайно важливою складовою демократичного процесу. В сучасному цифровому світі, де реклама стала одним з головних інструментів впливу на суспільство, транспарентність та відповідальність у цій сфері стають невід'ємною частиною забезпечення чесних та справедливих виборів. Особливо важливо, щоб політичні партії дотримувались чітких правил і стандартів звітування за свою рекламну діяльність.
У зв’язку з цим, команда «Mas Agency», спеціалісти якої вже понад 10 років працюють із ТОП-політиками, народними депутатами України, депутатами місцевих рад та політичними партіями в Україні загалом, підготувала ряд практичних рекомендацій для політичних сил, яких слід дотримуватись при запуску рекламних кампаній. Для парламентських партій дотримання цих рекомендацій є важливим під час перевірок НАЗК для отримання чергових траншів державного фінансування, а для всіх інших політичних гравців наші поради набудуть особливого значення під час наступних виборчих кампаній, коли фінансові витрати всіх учасників виборчого процесу контролюватимуться.
На сьогоднішній день реклама партій, що розміщується в мережі Інтернет, зокрема, у соціальній мережі Facebook, відноситься до політичної реклами. Політична реклама — інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення. До політичної реклами належать також використання символіки або логотипів політичних партій (організацій партій), повідомлення про підтримку політичною партією (організацією партії) видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах політичної партії (організації партії)».
У зв’язку з цим, при запуску політичної реклами необхідно дотримуватись наступних рекомендацій.
1. Якщо при запуску політичної реклами на Facebook у застереженні вказано, що вона оплачена безпосередньо самою партією.
Такі рекламні кампанії необхідно на пряму оплачувати з партійного рахунку та сплачувати податок (20% — податок). Після цього відобразити це у фінансовому звіті партії.
2. Якщо при запуску політичної реклами на Facebook у застереженні вказано, що вона оплачена приватною особою.
Такі рекламні кампанії можна оплачувати з приватного рахунку (картки) фізичної особи. При цьому податки (20% — податок) автоматично вираховуватимуться при списанні з карти. У фінансовому звіті партії, ця сума, на яку була оплачена реклама, має бути проведена, як благодійний внесок від особи, яка відображається в рекламному оголошенні, як та, що оплатила рекламу.
В цьому випадку ВАЖЛИВО обирати платоспроможних благодійників, яким є чим підтвердити походження коштів.
3. Якщо при запуску політичної реклами на Facebook у застереженні вказано, що вона оплачена юридичною особою (ТОВ, ФОП і т.д.).
При запуску таких рекламних кампаній необхідно укласти договір з певною юридичною особою (ТОВ, ФОП і т.д.) в якому чітко прописати умови надання послуг реклами в соціальних мережах. Офіційно сплатити за послуги цієї юридичної особи з рахунку партії, в тому числі враховуючи податки (20% — податок, 5% — єдиний податок). Після цього відобразити це у фінансовому звіті партії.
Додатково варто виокремити ситуацію, коли реклама запускається приватною особою причетною до політичної партії (керівництво партійної організації, депутати) зі своєї персональної сторінки.
В такому випадку, Закон допускає розміщення депутатами та партійними активістами політичної реклами зі своїх персональних сторінок і витрати на неї не мають бути внесені до партійного звіту в НАЗК. Проте істотною умовою є те, що реклама має стосуватися висвітлення особистої діяльності, програми, позиції і т.д. Якщо ж на таких сторінках буде розміщена реклама діяльності конкретної партії чи партійного осередку — вона може бути розцінена, як політична реклама партії, тому радимо цього уникати.
ВАЖЛИВО! На час війни Facebook обмежив публічний показ рекламодавців реклами і доступ до рекламного центру сторінок зі звітами (наразі для всіх рекламних кампаній вказується, що оплачено «Рекламодавцем з України»). Але після перемоги, доступи до центрів реклами будуть відкриті й усі запущені реклами опиняться у публічному доступі, в т.ч. з указанням рекламодавця.
Комунікаційне діджитал-агентство «Mas Agency» має великий досвід офіційної співпраці з політичними партіями з налаштування, запуску та управління їх політичними рекламними кампаніями. Відтак, наші фахівці можуть надати комплексні послуги, включаючи стратегічне планування рекламної кампанії, розробку креативних концепцій, медіа-планування та розповсюдження реклами. У співпраці з нами, ви можете бути впевнені у ефективності та законності своєї політичної реклами та досягненні високих результатів.
Детальніше про політичне просування та політичний піар в Інтернеті від компанії «Mas Agency» читайте за посиланням — https://mas-agency.com.ua/services/politics/